با آغاز فصل گرما میزان عقرب زدگی در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر می‌شود.  

عقرب

به گزارش همشهری ‌آنلاین آمار نشان می‌دهد بیشترین میزان عقرب زدگی متعلق به استان خوزستان و بعد از آن استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار می‌گیرد.
عقرب زدگی گاهی منجر به مرگ و میر می‌شود و طبق آمار میزان مرگ و میر معمولا بین یک تا ۵ نفر است. مسمومیت با سم عقرب یکی از فوریت‌های پزشکی تهدید کننده زندگی به ‌ویژه در کودکان کمتر از ۶ سال است. عقرب‌ها در شب فعال هستند و به همین علت بیشتر عقرب‌زدگی‌ها نیز در شب اتفاق می‌افتد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه حدود ۱.۲ میلیون مورد عقرب‌گزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد؛ بیش از ۱۵۰۰گونه عقرب در دنیا شناسایی شده‌اند که فقط ۲۵ گونه آنها از لحاظ سلامت عمومی اهمیت دارند. در ایران، از ۵۰ گونه عقرب موجود هفت گونه حائز اهمیت هستند که سالانه به طور میانگین موجب بیش از ۶۰ هزار گزارش می‌شوند و ایران را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم دنیا قرار داده‌است.
در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲ هزار و ۸۲۹ مورد عقرب زدگی در کشور و مرگ ۱۵ نفر بر اثر عقرب‌زدگی ثبت شده. همچنین ۶۵۹۷ مورد مارگزیدگی رخ داده که در پی آن سه نفر فوت کرده‌اند.
به گفته عبدالجبار ذاکری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای جلوگیری و کاهش خطر عقرب زدگی بهترین راهکار بهسازی محیط از جمله جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، سنگ، آجر و زباله از نزدیکی اماکن مسکونی، جلوگیری از بازی کردن کودکان مقارن با غروب آفتاب در بیرون از خانه، ارتفاع دادن به مقدار حداقل ۴۰ سانتی متر و روشن کردن چراغ در اطراف ورودی های محل زندگی است.
در صورت عقرب گزیدگی در درجه اول حفظ خونسردی و آرامش جهت کاهش ضربان قلب مهم است، بی حرکت و ثابت نگه داشتن عضو گزیده شده و مراجعه فوری به مراکز بهداشتی و درمانی از اقدامات اولیه عقرب گزیدگی است.


آمار عقرب زدگی در سال ۱۴۰۲

خوزستان
۲۳۰۰۰ مورد

هرمزگان
۶۶۲۰ مورد

کد خبر 864396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha